Sådan påvirker gamification engagementet på online casinoer

Indvirkning af Gamification på Spiller Engagement på Online Casinoer

Casinoer bruger mange ressourcer på at få spillere ind på deres platform – men de gode casinoer som for eksempel VerdeCasino, bruger mindst lige så mange ressourcer på at beholde dem. Det gør de blandt andet via incitamentsprogrammer, spændende spil og challenges. Alt sammen understøttes af konceptet omkring gamification, som er med til at gøre oplevelsen bedre for alle spillerne.

Her kan du læse meget mere om hvad gamification er, og hvordan det blandt andet kan påvirke spiller engagement på online casinoer (og andre platforme for den sags skyld).

Hvad er Gamification?

Gamification er – kort fortalt – et koncept der handler om at brække store mål ned i mindre delmål, og gøre det sjovt at opfylde dem undervejs. Når gamification er aller mest vellykket, ender delmålene endda med at være sjovere end selve det overordnede mål. Her kan du se et par udbredte eksempler på gamification;
Bonusordninger i dit lokale supermarked

  • Side-quests i video spil
  • Mini-spil
  • Log-ind bonusser på mobilapps (streak bonusser)

Gamification kommer i mange forskellige former og afskygninger, og der er ikke altid tale om at modtageren skal belønnes med pengepræmier. Det kan for eksempel også være ganske almindelige små fifs, som du eksempelvis ser det, når du opretter din LinkedIn profil. Her bliver den lange, kedsommelige proces brudt op i flere små bidder, med motiverende grafik og små påmindelser undervejs.

Hvor kan man spotte gamification på casinoer?

På casino sider vil du ofte støde på gamification i forhold til bonusprogrammer og incitamentsstrukturer. Det kan f.eks. være i forhold til et VIP program, hvor du stiger i niveau når du udfører nogle forskellige handlinger. Det kan eksempelvis være i forhold til indbetalinger. Jo oftere eller jo mere du indbetaler, jo højere bliver din rang – og pointen her er, at du bliver belønnet undervejs.

Forestil dig at disse mål ikke var brudt ned i mindre dele. Så står du som spiller pludselig overfor en kæmpe forhindring, og kan ikke begynde at opnå fordele før level 20, eller efter 200 indbetalinger. Det kan virke meget uoverskueligt og overvældende for spillerne, og derfor giver mange simpelthen op, når målet virker for langt væk.

Med Gamification kan man sikre sig at man får mulighed for at opnå nogle belønninger undervejs, hvilket både er bedre for spilleren – men selvfølgelig også bedre for casinoet, idet flere spillere rent faktisk bliver fastholdt.

Hvordan skaber gamification spillets aktivitet?

Gamification kan også være i forhold til særlige kampagner, hvor du f.eks. får en login bonus hver dag, eller en særlig bonus for at spille et bestemt spil hver dag. På denne måde kan casinoerne inspirere spillere til rent faktisk at logge ind ofte, og spille disse spil – hvilket skaber masser af aktivitet på platformen.

Man ser også dette på sider som for eksempel Verde Casino som vi nævnte ovenfor, som har forskellige turneringer. Disse turneringer kan udløse præmier til de spillere der aktivt logger ind og spiller i turneringen. Dette er en god måde at sikre tilbagevendende spillere til platformen, og selvfølgelig også en god måde at forkæle dem på undervejs.

Deciderede login bonusser er relativt sjældne i casino branchen, men nogle gange laver casinoerne særlige kampagner til deres eksisterende spillere, i form af små bonusser uden indbetaling. Dette kan for eksempel være i form af gratis spins eller kontante bonusser, ekstra spin på et lykkehjul eller lignende. Disse små “godbidder” er også et godt eksempel på gamification, der sikrer at fordelene går begge veje.

Er gamification en god eller dårlig ting på casinoer?

Først og fremmest er det vigtigt at holde sig for øje, at gamification er et værktøj ligesom alle andre. Det handler ikke så meget om, om man bruger værktøjet eller ej – men nærmere at man gør det rigtigt.

På casinoer – og generelt set på alle andre platforme også – er det selvfølgelig væsentligt, at man er ærlig i forhold til de ting, man stiller folk i vente. Så længe casinoer er ærlige omkring de kriterier de sætter op, for at man kan indfri bonusserne eller niveauerne som led i denne gamification, er der ingen udfordringer her – snarere tværtimod.

Ved at have en etisk gamification proces, kan man forsøge at optimere mængden af spillere, der rent faktisk når de højeste niveauer – og dermed høster flest fordele. Det er også en meget individuel opfattelse, om man synes at gamification generelt set er godt eller skidt.

Hvis vi tager eksemplet fra tidligere i artiklen, kan man argumentere for om en spiller er bedre stillet ved at få små bonusser undervejs, eller om spilleren først får bonus og fordele når man når øverst på loyalitetsprogrammet. Min opfattelse er helt klart, at det er bedre at motivere folk til at kravle op af loyalitetsstigen.

Sagt på en anden måde; så længe kommunikationen er ærlig, og vilkårene bliver lagt frem på en forståelig og tilgængelig facon, så kan gamification være med til at få flere spillere igennem rejsen til toppen, samtidig med at de bliver belønnet undervejs.