Sådan påvirker gamification forskellige industrier!

Hvordan Gamification Påvirker Forskellige Industrier Udover Gambling

Gamification er et glimrende værktøj, som virksomheder bruger i flæng. Det har især været flittigt brugt på casinoer som Xon Bet, hvor det blandt andet har revolutioneret måden man tænker på loyalitet niveauer på. Men det er ikke kun i casino branchen vi støder på fænomenet – og her har vi set på fire brancher, der nyder ekstra godt af Gamification.

Inden vi går alt for godt i gang, kan det være godt med en opsummering af hvad principperne i Gamification egentlig er:

  • Opdeling af store mål i mindre delmål;
  • Belønningssystemer for at løse kedelige opgaver;
  • Visuelle hjælpemidler (f.eks i form af “trapper” og lignende) til at vise fremskridtet.

Det interessante her er, at der er stor forskel på hvor meget belønningssystemet fylder i disse gamification processer. I mange tilfælde vil alene det at gøre opgaverne sjove, være nok til at man ikke behøver belønne brugerne økonomisk

Uddannelse

Ét af de steder hvor gamification skinner mest igennem, er når det kommer til uddannelse. Uddannelsessektoren har med succes benyttet gamification i stor stil til at hjælpe elever med at lære og forstå, hvor de er på læringskurven. 

Og det er ikke kun i det traditionelle skolesystem. Det er også meget brugt når det kommer til e-learning, som f.eks. med onboarding af nye medarbejdere, eller ved uddannelse af medarbejdere i indviklede processer.

I det private er gamification også trængt godt igennem, hvor ét af de mest prominente eksempler på succesfuld gamification er sproglærings-app’en Duolingo, som har indbygget et omfattende udvalg af gamification funktioner, hvilket både er med til at undervise brugerne, men også samtidig sørge for at opdele opgaven i mere håndgribelige bidder – og dermed også sikre en højere fastholdelsesprocent.

Sundhed og Fitness

Ét af de steder hvor gamification for alvor har en effekt, er når det kommer til at tage et stort mål der ligger langt ude i fremtiden, og bringe det “tættere på” – ved at dele målet op i mindre delmål. Dette er særligt relevant når det kommer til sundhed og fitness. Uanset om du gerne vil have større overarme, eller måske bare tabe en smule fedt, er der stor sandsynlighed for at det bliver en længerevarende rejse, du skal ud på. 

Det kan virke uoverskueligt og demotiverende at slide og slæbe i træningscentret hver eneste dag, for bare at komme hjem og ikke kunne få øje på nogen form for udvikling. Dette er én af grundene til at så mange falder fra, og opgiver deres fitness-mål.

Her kan gamification være en kæmpe hjælp, da du i stedet for at fokusere på at overarmene skal blive større, fokuserer på noget andet, mere håndgribeligt. Det kan for eksempel være at øge vægten, du træner med, antallet af repetitioner – eller måske bare at huske at tjekke ind i fitnesscentret 3 gange om ugen.

Markedsføring og Branding

Gamification er en vigtig del af måden virksomhederne markedsfører og brander sig på. Vi ser det ofte i f.eks. fødevareindustrien, hvor Pringles er et godt eksempel. Der er næsten altid en eller anden kampagne, du kan deltage i, hvor du kan vinde præmier. Disse præmier er så ofte virksomheds-brandede produkter, hvilket igen er med til at drive yderligere markedsføring for virksomhederne.

Vi kender det også fra vores favoritcafé, hvor du får stemplet dit loyalitetskort hver gang du køber kaffe, hvor du efter 9 kopper har “vundet” dit kort, og får en helt gratis kaffe udleveret! 

Hvis virksomheder kan mestre gamification, kan det have en ekstremt god effekt på deres bundlinje, og på måden de kan fastholde deres kunder på. Nike er et godt eksempel på dette, hvor Nike er meget mere end “bare” træningstøj. Her kan du blive medlem, hvor du får bonusser og adgang til særlige kampagner og produkter – men også i deres “Run Club” app, hvor du kan fordybe dig endnu mere i Nike’s univers.

Produktivitet og Arbejde

Alle virksomheder har interesse i at øge deres produktivitet så meget som muligt. Men for nogle virksomheder kan det være svært at fastholde medarbejdernes motivation i deres arbejde. Dette er især gældende for virksomheder der arbejder med lange projekter, hvor det tager lang tid før medarbejderne kan mærke resultaterne af deres arbejde.

Dette kan for eksempel være ved lange byggerier, og især når det kommer til forskning – som man eksempelvis kender det fra medicin industrien. Det kan tage årtier at forske og udvikle et produkt, og få det godkendt til at komme på markedet. Her kan gamification være et oplagt værktøj til at fastholde medarbejdernes produktivitet, da man ikke fokuserer så meget på det endelige præparat – men på turen derhen.

Gamification er også et godt værktøj til lange projekter, fordi det tvinger ledelsen til at sætte nogle delmål op. Og i denne proces giver det virksomheden mulighed for at kontrollere, at alt stemmer overens med det endelige mål. Sagt på en anden måde, så tvinger det virksomheden til at tænke processen igennem en ekstra gang, hvilket altid er en god ting.