Når det kommer til gaming, er der en helt klar tendens, der for alvor har fået medvind i de seneste par år; nemlig personliggørelsen af spillernes avatarer. Dette koncept breder sig ud over bare avatarerne, til også at dække ting som skins til våben og udstyr, men også muligheden for at tilkøbe eksklusiv grafik til sin karakter. Denne tendens er efterhånden synlig alle steder, fra platforme som mrbet casino til first-person shooters, og selvfølgelig MMORPG‘er. Hele konceptet kan virke en smule uforståeligt for udefrakommende, men bare rolig – her kommer vi til at gå i dybden med konceptet, så du kan blive klogere på hvordan det ser ud nu, og hvor vi kan komme hen i fremtiden!
Hvad er Gaming Avatars?
En avatar kan komme i mange forskellige afskygninger. Som hovedregel kan man sige, at en avatar er din “repræsentation” af dig i et spil, eller på en platform. Det kan være du kan give din avatar en særlig frisure, tøj eller lignende. Og selvom konceptet ikke er nyt (The Sims er en legendarisk serie, der er opbygget primært på visionen om at skabe en hel digital virkelighed i et spil), er konceptet blevet væsentligt større – og også lukrativt (i hvert fald for spiludviklerne). Der er naturligvis stor forskel på i hvor høj grad spillene benytter sig af disse avatars, og hvilke muligheder man som spiller har. Nogle platforme lader dig måske kun ændre frisuren eller ansigtet, hvor andre platforme som Roblox lader dig købe nyt tøj, særlige kendetegn og så videre – og så er der de spil der går skridtet videre, som f.eks. World of Warcraft, og The Sims som vi nævnte før.
Hvorfor Bruger Folk Penge på Skins og Avatars?
Fælles for alle platformene er, at de mest eftertragtede avatars og skins, imidlertid ikke er helt lette at få fat i. Hvor skins i sig selv er blevet en milliardindustri i spil som CS:GO, Roblox og lignende, er det eksempelvis anderledes i spil som World of Warcraft, hvor man ganske rigtigt kan købe forskellige skins (eller Transmogs som de kaldes heri), men også i mange tilfælde kan opnå dem “naturligt” – dog typisk kun via timevis af gaming. For at blive klogere på hvorfor bruger så meget tid og så mange penge på disse skins, er det værd at overveje vores behov for individualisering. Dette behov strækker sig langt udenfor gaming, men ses også i modeindustrien, arkitektur, vores valg af bil og meget mere. Vi ønsker at blive set som unikke individer, og derfor ønsker vi ikke at gå i, køre i, eller bo i, ting som alle andre har. Derfor er det på sin vis også meget logisk at gaming verdenen ikke er anderledes, men at der også her er opstået et kæmpe marked for individualisering og personliggørelse af éns karakterer – og i nogle tilfælde er dette marked faktisk et lige så stort marked og selling point som selve spillet.
Hvad Kan Disse Avatars Så Bruges Til?
En anden, sideløbende tendens til den grafiske individualisering – altså hvordan din karakter ser ud – er også at man selv vil have lov at bestemme, hvad éns karakter er god til. Dette ses for eksempel i spilserier som Skyrim og Fallout, hvor man vælger hvilke evner éns karakter skal have. Det ses også i spil som f.eks. fodbold managers og andre sport manager spil, hvor du sammensætter dit eget hold ud fra hvilke spillere du ønsker (og har råd til). Dette har skabt et kæmpe marked for disse “sportshold”, og har skabt adskillige “fantasy leagues” i flere forskellige sportsgrene verden over.
Og hvor der er sportsligaer – så er der typisk også bookmakere. Og dette har medført en meget unik – og på mange måder en bizar – situation, hvor bookmakere i dag udlodder odds på fiktive sportshold der ikke findes “i virkeligheden”, der spiller mod andre hold der heller ikke findes, i ligaer som er opdigtet (vi er måske snart der hvor vi bør gentænke hvad “virkelighed” egentlig betyder…?). Det er absolut ikke utænkeligt at konceptet bredes endnu længere ud, og at man får langt mere kontrol over disse avatars og sportshold, for eksempel i forhold til at bruge penge på “træning” af spillerne, og på denne måde opnå en fordel – og i dag kan man faktisk allerede tjene penge på disse hold, dels via sponsorater, men også præmiepenge – fuldstændig som “rigtige” sportsgrene.
Avatars i Betting
Det kan lyde som et “stretch”, men det er absolut ikke utænkeligt, at vi om ganske få år, vil se flere af disse virtuelle ligaer komme endnu mere i spil, hvilket i princippet giver alle og enhver muligheden for at være toptræner i deres helt egen klub. Vi ser sådan set allerede tendensen og populariteten, og det eneste der mangler er, at bookmakerne beslutter sig for at dette er et segment der er værd at satse på (som man siger). Og hvis man tror det virker usandsynligt, så bare se på hvad der er sket med eSport, der i løbet af kun ganske få år, er kommet ind hos stort set alle bookmakere rundt omkring i verden, og som også får mere og mere massiv mediedækning – og sponsorater i verdensklasse.
eSport er et godt eksempel, fordi det er et segment der har revolutioneret betting på rekordtid. Før eSport kom til, har der i princippet ikke været særlig meget nyskabende i bettingindustrien – udover selvfølgelig platformene der bliver mere avancerede – men med eSport kom et helt nyt grundprincip; nemlig en ny genre af spil. Sagt på en anden måde, så vil det være meget usandsynligt, at der ikke er bookmakers og sportsklubber der forsøger at samle denne tendens op, og rent faktisk tilbyde flere og flere bets på disse “fantasy leagues” – og dette vil også medføre en stigende popularitet af genren som en helhed, hvilket i retur vil kunne gøre konceptet endnu mere avanceret, og give folk endnu flere muligheder for at personliggøre deres helt egne, unikke sportshold.